Taganga en Tayrona: wat vond ik ervan?

25 maart 2022 - Taganga, Colombia

Donderdag 24 maart 2022

Nederlandse tijd: 02.45 uur
Colombiaanse tijd: 20.45 uur

In een eerdere blog hebben jullie kunnen lezen dat mijn reis naar Colombia nogal turbulent was en dan spreek ik niet alleen over de turbulentie van de vliegtuigen (pun intended). Ik was daarom heel blij dat ik ervoor had gekozen om bijna een week te verblijven in een rustig kustplaatsje: Taganga. In  verschillende blogs en reisverslagen had ik al gelezen dat hier niet veel te doen is, behalve duiken. Daar was niks van gelogen, maar ik vond dat niet erg. Na aankomst had ik twee dagen om te acclimatiseren voordat ik ging duiken. De tijd om te 'genezen' van de jetlag en de cultuurschok. Na twee dagen te hebben gedoken had ik nog één dag om iets te gaan doen, dus ging ik naar Tayrona National Park. In deze blog zal ik iets meer vertellen over mijn ervaringen met Taganga en Tayrona National park. Ook geef ik een aantal tips welke wellicht handig zijn als je de oceaan nog eens over wil steken.

Zoals gezegd is Taganga een rustig kustplaatsje. Met rust bedoel ik dan niet de schreeuwende marktverkopers of de wandelende winkels, maar met rust heb ik het over de activiteiten die er te doen zijn: de Lost City Trek, duiken en Tayrona National Park. Zover ik weet en heb ervaren zijn dat de opties die je hebt.

De Lost City Trek is een hike van 4 - 6 dagen wat je naar een archeologische plaats in de Sierra Nevada brengt. Zelf heb ik deze hike niet gedaan, maar ik heb wel mensen ontmoet die het de moeite waard vonden. Let wel op dat je niet schoon terugkomt. Eén van de opmerkingen waren namelijk: "All my clothes and shoes are wet and dirty. I don't have anything to wear anymore".

Wat ik wel heb gedaan is duiken! In mijn vorige blog heb ik het vooral gehad over hoe ik de Advanced Course heb ervaren. Laat ik van dit moment gebruik maken om meer te vertellen over de onderwaterwereld in Tayrona National Park. Of in ieder geval: zover mijn kennis rijkt over de flora en fauna van de onderwaterwereld. Deze duiken waren denk ik mijn mooiste duiken die ik tot nu heb gedaan en dan heb ik ook bij Koh Tao (Thailand) en bij Aruba gedoken. Het is hier zo levendig met zoveel kleuren en vissen. Dat had ik nog niet eerder gezien. Ik hoorde zelfs iemand, die in Australië heeft gedoken, zeggen dat het hier mooier en levendiger is dan de Great Barrier Reef. Dat is nog eens een vergelijking! Mocht je het leuk vinden dan heb ik een poging gedaan om te onthouden wat ik heb gezien: Porcupinefishes, morays, angelfishes, zeeëgel, zeester, anemonen en kreeften. Verder heb ik ook hele mooie blauwe vissen gezien en regenboogkleurige vissen. Ik heb alleen geen idee hoe die heten. Er is nog veel meer flora en fauna onderwater wat ik heb gezien, maar dat heb ik helaas niet allemaal kunnen onthouden. Om een lang verhaal kort te maken: ik raad het ten zeerste aan om hier te gaan duiken. En dan uiteraard met mijn vrienden van Ocean Lovers. Een gemoedelijke duikschool die aanvoelt als een familie. Professionele mensen die houden van een grapje, maar waarbij veiligheid voorop staat. Wil je goed leren duiken, of wil je verder in je duikcarrière, breng ze een bezoek! En doe ze dan ook de groeten van mij. (Still no sponorship.... haha!)

Wat ik verder heb gedaan is een dag naar het Tayrona National Park. Ik had wat voorwerk gedaan en daardoor had ik hoge verwachtingen. Ik denk dat daardoor mijn verwachtingen zelfs te hoog waren. Het wordt een beetje opgehypt op het internet. Begrijp mij niet verkeerd, het is een hartstikke leuke hike (soms ook pittig) en de uitzichten en stranden zijn waanzinnig mooi. Alleen doordat mijn verwachtingen te hoog waren opgekrikt, hoopte ik blijkbaar op nog meer. Desalniettemin heb ik genoten van de hike en heb ik moe maar voldaan het strand Cabo San Juan bereikt. Een aantal zaken die belangrijk zijn, mocht je dit park willen bezoeken:

- Neem genoeg cash mee. Voor de entree betaalde ik 53.500 COP. Ook is een verzekering verplicht à la 2500 COP. Het eerste kan je eventueel betalen met creditcard, het tweede is alleen in cash.
- Hoe kom je er? Gelukkig is dit niet heel moeilijk. Vanuit Taganga neem je de taxi naar de kruising van Calle 11 en Carrera 9. Het is een grote bus waarnaast mensen "Palomino?" staan te schreeuwen. Je geeft aan dat je naar Tayrona wil, en onderweg wordt vanzelf omgeroepen wanneer je eruit moet. Kosten voor de taxi zijn tussen de 15.000 en 20.000 COP en de bus was 7000 COP.
- Op veel stranden kan je niet zwemmen vanwege hoge golven en heftige stromingen. Er staan duidelijke bordjes aangegeven wanneer dit wel of niet kan. Houd je hieraan! Er zijn namelijk al genoeg mensen verdronken. Op het strand van Cabo San Juan mag je wel zwemmen. Het duurt ongeveer twee uren voordat je deze bereikt. Vrijwel iedereen kiest ervoor om hier naar toe te gaan, dus het kan hier druk zijn.
- Neem zelf eten mee. Er zijn voldoende plekken waar je drinken of een ijsje kan halen, maar bij het restaurant van Cabo San Juan stond een mega wachtrij, dus daar moet je net zin in hebben.
- Zorg dat je rond 08.00 uur bij het park bent. Ik was er rond half 10 en er stond al een mega lange wachtrij. Ik denk dat ik in totaal een uur in de rij heb gestaan om het park in te mogen. Ik vond het zelf niet mega erg, maar als je de drukte voor wil zijn, kan je er beter vroeg bij zijn.
- Het park sluit om 17.00 uur. Zorg daarom dat je op tijd vertrekt! Er zijn verschillende manieren om uit het park te komen: een paardrijd ritje, een boot tochtje of terug hiken. Wellicht kan je deze methoden ook gebruiken voor de heenreis, maar daar heb ik mij niet in verdiept. Zelf heb ik gekozen om per boot terug te gaan naar Taganga. Ik had wel zin in een rustig bootritje. HA! Had ik mij daar even flink in vergist. Normaal duurt de boottocht een uur. Wij hebben er dubbel zo lang over gedaan, doordat de oceaan onwijs onrustig was. Hoge golven zwiepten ons alle kanten op. Ik ben niet snel zeeziek, maar ik werd hier een beetje groen van. Gelukkig heb ik de inhoud van mijn maag binnen weten te houden. Bij aankomst in Taganga was iedereen zo blij dat we het gehaald hadden dat er spontaan gejuicht en geklapt werd. Zelf had ik de neiging om het strand te kussen bij aankomst. Zegt genoeg over dit heftige tochtje denk ik....

Dan Taganga zelf. Er is een leuk straatje met allerlei restaurantjes, supermarktjes en winkeltjes. Het beste restaurant is Pachamama. Hier heb je lekkere gerechten voor een goede prijs en ze hebben ook lekkere cocktails. Ook is Babaganoush erg lekker. Dit restaurantje ligt iets hoger met een prachtige uitzicht over de baai van Taganga.

Er zijn verschillende stranden in Taganga. Er is een klein strandje tegenover Pachamama. Deze heb ik zelf niet bezocht omdat het hier erg druk was. Ik heb er voor gekozen om een kijkje te nemen bij Playa Grande. Er zijn twee manieren om hier te komen: via een boot of een korte hike tocht. Ik heb gekozen om lekker te wandelen door een stukje berggebied. De hike was leuker dan het strand zelf. Het was mij iets te commercieel. Later hoorde ik van andere backpackers dat je ook nog een stuk door kan lopen en dat daar leukere en beter stranden zijn. Mijn tip is dus: loop even door voor betere kwaliteit.

Ondanks dat er weinig te beleven valt in Taganga heb ik mij er prima vermaakt. Ik zou er persoonlijk niet langer dan een week blijven, tenzij je natuurlijk de Lost City Trek wilt doen. Het was een goede start van mijn rondreis en het lijkt mij leuk om hier nog eens terug te komen om een aantal Fun Dives te doen. Oké, nog één keer: bij mijn vrienden van Ocean Lovers.

Buenas noches mi familia y mis amigos!

1. Sanne:
    25 maart 2022