Duiken, duiken, duiken

22 maart 2022 - Taganga, Colombia

Dinsdag 22 maart 2022

Nederlandse tijd: 21.46 uur
Colombiaanse tijd: 14.46 uur

Tijdens het voorbereiden van mijn reis had ik al opgezocht op welke plekken ik kan duiken. Aangezien dit iets is wat ik heel leuk vind en er graag beter in wil worden, wil ik deze drie maanden vaker onder water zitten. Daarom heb ik gekozen om de volgende license te gaan halen: PADI Advanced Open Water. Ik vind het altijd belangrijk om een veilige en goede duikschool te vinden. Duiken is relatief veilig, zolang je je aan de veiligheidsvoorschriften houd en het serieus neemt. Er zijn echter duikscholen in de wereld die het niet allemaal zo nauw nemen. Ik ben daarom iemand die altijd reviews leest! Zo ben ik uitgekomen bij de duikschool 'Ocean Lover's Taganga'. Op heel de internet komt deze duikschool als beste naar voren in de reviews. De voorpret kan beginnen: een mail gestuurd met de vraag of ik daar mijn Advanced License kan halen. Het begon al direct goed met leuk mail- en whatsappcontact met Yonatan. Een vrolijke man die aardig wat woordjes Nederlands spreekt. Dat is dezelfde jongeman die mij afgelopen vrijdag rondleidde in de duikschool. De rest van de duikinstructeurs en Dive masters waren ook heel verwelkomend en vriendelijk. De eerste grappen werden direct al gemaakt. Een goed begin.... Is het halve werk :-D

Yonatan vertelde mij dat het theoretische gedeelte meevalt in vergelijking met de Open Water license. Omdat ik dat eerst zelf wilde checken, begon ik zaterdag al met lezen van de eerste stukken. Zeker beter dan de Open Water Course, maar het viel mij nog steeds tegen! Misschien komt het doordat ik de cursus (bewust) in het Engels doe, of misschien is het toch echt meer dan Yonatan zei. Gelukkig maar dat ik op tijd ben begonnen, zo was ik op tijd klaar met het materiaal voor de eerste duiken op maandag. In eerste instantie stonden er twee duiken op het programma: Peak Performance Buoyancy en Navigation. Later kwam de Night Dive er ook nog bij. Alle drie de duiken gingen goed! Vooral Peak Performance Buoyancy heeft voor meer rust tijdens het duiken gezorgd. Ik was altijd met van alles bezig om mijn drijfvermogen goed te krijgen en ik slaagde daar nooit echt goed in. Nu weet ik wat ik moet doen en nu weet ik vooral ook wat ik de vorige duiken fout deed. Dit was ook een hele leuke duik, omdat we veel gekke en leuke opdrachten deden zoals flikflaks en onderwater hardlopen. Van de Navigation duik verwachtte ik vooral dat ik er heel slecht in zou zijn. Niets is minder waar! Het is wel even wennen hoe je niet verdwaald onder water, en ik zal hier nog zeker vaker mee moeten oefenen, maar het begin is er al! Het ging hartstikke goed en alle opdrachten kwamen goed uit. De Night Dive zag ik het meeste tegenop. Het is een eigen keus dat ik dit wilde doen, maar ik vond het heel spannend om in het donker zonder goed zicht onderwater te gaan. Achteraf viel het heel erg mee! Het was zelfs super gaaf om te doen en misschien vond ik dit wel de leukste duik. Er was ander zeeleven te zien en vissen bewogen ook anders. Op een bepaald moment gingen we op onze knieën op de bodem zitten, drukte we onze lampen tegen onze buiken en, zodra het donker was, zagen we fluoriserende plankton. Te gek!

Vandaag stonden de Deep Dive en de Drift Dive op het programma. De Deep Dive vond ik onbewust heel spannend, waardoor het eerst niet goed lukte om af te dalen. Toen ik door had dat ik wat zenuwachtig was, heb ik eerst gezorgd dat ik mijn ademhaling onder controle had en kon ik daarna rustig afdalen. Het was heel vet om eens te ervaren om dieper te duiken. Eén van de dingen die we hebben gedaan is een ongekookte ei onder water breken. Dat zag er heel bijzonder uit. Ook hebben we een colaatje gedronken op de zeebodem (dertig meter diep). Of nou ja, we hebben allebei een slokje gehad. De Drift Dive hebben we niet helemaal 100% kunnen doen, omdat we geen goede current konden vinden. Wel hebben we twee kleine stromingen gevonden waar we in hebben gezwommen. Ook heb ik een negatieve afdaling gedaan. Wat dat inhoud is het volgende. Een backroll achteruit de boot af, hoofd naar beneden en naar beneden zwemmen. Dit kan handig zijn als er een sterke stroming heerst. Het is een makkelijke afdaling en ook nog eens leuk.

En nu.... tromgeroffel.... HEB IK MIJN VOLGENDE LICENSE BINNEN: PADI Advanced Open Water. Ik mag nu tot 30m diep duiken en ik heb veel skills kunnen verbeteren. Een dank aan Ocean Lovers voor hun professionele aanpak, de vele grapjes en warme welkom. En een speciale dank aan mijn Dive Instructor Andres voor alle hulp en twee fantastische dagen. Hoewel duiken serieus genomen moet worden, hebben we wat afgelachen met zijn tweeën, waardoor ik in een ontspannen sfeer mijn license kon halen. Dus voor iedereen die in Taganga zijn PADI wil halen: ga naar Ocean Lovers en vraag naar Andres. (No sponsorschip ;p)

De rest van vandaag en morgen staan in het teken van chillen en het volgende plekje voorbereiden. Volgende bestemming is: Minca!

Adiós mi familia y mis amigos!

1. Frank:
    22 maart 2022
    Gefeliciteerd Elsje. Klinkt weer als een leuke ervaring. Die kan je dus in je zak steken.
  2. Sandra:
    22 maart 2022
    Wauw, respect. Ik schijt 7- kleuren stront als ik de bodem met m’n voeten niet voel en ook mijn hoofd moet boven water blijven🙈
  3. Willeke:
    22 maart 2022
    Gefeliciteerd!! Vooral belangrijk dat het ook leuk was. Dan ga je de volgende keer weer makkelijker het water in.
  4. Daphne:
    22 maart 2022
    Wat een leuke berichtjes om te lezen! En gefeliciteerd! Heel veel plezier nog!
  5. Tessa:
    22 maart 2022
    Ow tof! Ik kom niet verder dan een papiertje waar op staat “duikdiploma” en dan met pen eronder “heeft het geprobeerd, niet geslaagd”…

Schitterend als je het kan, lijkt mij heel mooi maar ik raak ik paniek daar beneden.

Geniet ervan!
  6. Kaianu:
    23 maart 2022
    Lekker bezig Elsa. Gefeliciteerd
  7. Corien Van Elswijk:
    23 maart 2022
    Gefeliciteerd en nog veel plezier